Nepmails steeds vaker persoon

Zenders van valse e-mails doen steeds meer moeite om mensen om de tuin te leiden. Een potentieel slachtoffer persoonlijk aanspreken is een van de technieken die ze inzetten.
 

Afzenders

De tijd dat phishingmails eenvoudig te herkennen waren, lijkt voorbij. De opmaak en het taalgebruik zijn bijvoorbeeld steeds professioneler geworden. Ook worden vreemde afzendadressen beter versluierd, waardoor het al snel lijkt alsof een mail écht van uw bank of postbedrijf afkomstig is.

Aanhef
Maar een belangrijk kenmerk van nepmails was de algemene aanhef (Geachte heer/mevrouw). Helaas zijn ook criminelen zich bewust van die zwakke plek; steeds vaker gebruiken ze geen algemene aanhef meer. Onlangs dook er bijvoorbeeld een mail op van een Belgische boekenclub waar de ontvanger met voor en achternaam werd aangesproken.

Stap verder
In een nieuwe variant van valse mailtjes die namens de Rabobank worden verstuurd, slaan de criminele afzenders een nieuw pad in. De mails lijken afkomstig van het plaatselijke of regionale bankfiliaal en zijn ondertekend met een aldaar werkzame medewerker. Dit boezemt natuurlijk vertrouwen in. Blijf altijd letten op de inhoud van een e-mail. Banken en grote instellingen vragen nooit om uw persoonlijke gegevens, inloggegevens of bankpassen.

Bronvermelding: SeniorWeb (25-02-2016)